09 March 2016

I ♥ Sleep Challenge!



Hoi allemaal! We zitten ondertussen alweer in het midden van de week, nog twee dagen en het is weer weekend! ^^ Een aantal weken geleden werd ik benaderd door Living Comfort met de vraag of ik graag wou meedoen aan de I love sleep challenge. De bedoeling was om een slaapdagboek bij te houden en elke dag een opdracht uit te voeren. Vooraleer ik echt aan het artikel begin, even wat korte facts over me: Ik hou van slapen, en liefst zo lang mogelijk haha! Daarom leek het me wel fijn om deze challenge aan te gaan en mijn slaapritme wat beter te leren kennen. Benieuwd naar mijn slaapdagboek? Kijk dan snel even verder met me...

Dag 1 Maandag: De eerste opdracht was om na te gaan hoe laat je deze week telkens moet opstaan, en hierbij telkens acht uur terugtellen. Zo kan je wennen aan een vast slaapritme, wat dan weer een positief effect heeft op je slaap.

Mijn eerste reactie op acht uur slaap was 'Zo kort, ik ga sowieso moe zijn de volgende dag'. Maar eigenlijk viel dit best nog mee! Enkel op dag 2 en 3 was het wat moeilijker, maar dit kwam vooral omdat ik toen ziek was en antibiotica moest nemen.

Bedtime: 22u - Sleeping Time: 23u20 - Asleep After: 10 minuten
Wake-up Time: 7u30 - Out of Bed: 7u37
Wake-up Mood: Voldoende uitgeslapen. Excited for the day!

Dag 2 Dinsdag: Dim een uur voor je gaat slapen de verlichting in huis. Doordat je minder blootgesteld word aan licht, komt de natuurlijke productie van het hormoon melatonine op gang. Dit hormoon maakt je slapering.

Dit vond ik een leuke! Het was wel wat raar om alle lichten uit te hebben. Maar ik hou van kaarsen, dus dat was mooi meegenomen. Wat wel wat moeilijker was aan deze opdracht was dat je tijdens dit uur ook het licht van de tv of je telefoon zoveel mogelijk moet vermijden. Meestal lig ik in bed nog wat op mijn gsm spelletjes te spelen, zit ik wat op Pinterest of op blogs. Dit moest ik dus veranderen! Mijn oplossing: de kamer wat verlichten met kaarsen en een leuk boek lezen.

Bedtime: 21u30 - Sleeping Time: 22u30 - Asleep After: 15 minuten 
Wake-up Time: 7u20 - Out of Bed: 7u30
Wake-up Mood: Niet zo goed, voel me ziek :(. Normaal had ik om 6u20 moeten opstaan, maar ik besloot om naar de dokter te gaan en hierdoor kon ik nog een uurtje langer slapen.
Het was een eerder bewogen nacht voor me, ik ben drie keer opgestaan: rond 3u, 5u en om 6u20.
Op dag 2 deed ik ook een dutje rond 15u en ik was zowat knock-out voor 2 uur.

Dag 3 Woensdag: De opdracht van dag drie was heel duidelijk: geen cafeïne meer na 14u!

Als ik op werk ben drink ik wel redelijk wat koffie op een dag. Maar thuis drink ik eigenlijk bijna nooit koffie. Raar hé? Op dag drie heb ik de opdracht dus wel volbracht, maar eigenlijk had ik geen challenge met mezelf die dag. Nu ik sinds een paar dagen weer aan het werk ben, let ik er wel op dat ik na 14u geen koffie meer drink, en dat gaat me eigenlijk makkelijker af dan ik had gedacht!

Bedtime: 22u05 - Sleeping Time: 23u - Asleep After: 5 minuten 
Wake-up Time: 8u - Out Of Bed: 8u20
Wake-up Mood: Nog steeds ziekerig, maar wel goed uitgeslapen.
Ik denk dat ik vooral goed geslapen heb omdat ik deze nacht niet wakker ben geworden, yay!



Dag 4 Donderdag: Vandaag is de opdracht om je slaapkamer compleet donker en geluidloos te maken. Hierbij moet je alle lichtbronnen (hoe klein ze ook zijn) proberen af te dekken en alles wat ook maar een klein geluid maakt, verplaatsen naar een andere kamer.

De kamer donker maken, was geen probleem voor me. Toen ik jonger was, kon ik helemaal niet slapen in het donker. Maar nu is het net omgekeerd, ik heb het liefst zo donker mogelijk!
& Onze slaapkamer is ook tamelijk geluidloos, so today's assignment was easy-peasy!

Bedtime: 21u45 - Sleeping Time: 23u - Asleep After: Ongeveer 10 minuten Wake-up Time: 7u - Out of Bed: 7u15
Wake-up Mood: Voldoende slaap gehad, maar nog wat ziekerig.
Deze nacht ben ik één keer wakker geworden, rond 4u.

Dag 5 Vrijdag: Vandaag moet je het daglicht opzoeken! Door voldoende daglicht te zien, maakt je lichaam genoeg cortisol aan. De productie hiervan is 's ochtends het hoogste en verminderd tijdens de dag. Door voldoende daglicht te zien, maak je het je lichaam makkelijker om 's avonds over te gaan tot de productie van melatonine.

Na twee dagen thuis in de zetel gelegen te hebben besloot ik vandaag (ook dankzij de opdracht van vandaag) om eens naar buiten te gaan. Ik ging wat boodschappen doen en even een kleine wandeling maken. Dit deed me echt goed!

Bedtime: 24u - Sleeping Time: 24u15 - Asleep After: 5 minuten
Wake-up Time: 8u - Out Of Bed: 8u30
Wake-up Mood: Happy, want ik voel me al wat beter!
Deze nacht heb ik ook erg goed geslapen en ben ik niet wakker geworden.

Dag 6 Zaterdag: Een heerlijke opdracht vandaag dat helemaal in teken van ontspanning staat! Een uurtje voor je gaat slapen, moet je een activiteit doen dat de spanning verlaagt, zodat je ontspannen naar bed kan!

Ik besloot om als ontspanning een warm bad te nemen! Om mezelf extra te verwennen nam ik extra de tijd om mijn lichaam te scrubben en een haarmasker aan te brengen. Zalig gewoon deze me-time momentjes!

Bedtime: 24u05 - Sleeping Time: 24u10 - Asleep After: 10 minuten
Wake-up Time: 8u30 - Out Of Bed: 9u10
Wake-up Mood: Ik heb echt zalig geslapen vandaag!
Weer een nachtje zonder wakker te worden, zalig gewoon!

Dag 7 Zondag: Na een ontspannende opdracht, staat deze laatste in teken van sporten! Door regelmatig te sporten, kan je ook je nachtrust verbeteren. Als laatste opdracht moet je minstens een half uurtje sporten. Maar dit half uurtje mag niet tijdens de laatste twee uren voor je bedtijd.

Omdat ik nog wat last had van mijn spierverkramping in m'n rug wilde ik liever niet intensief aan sport gaan doen. Ik besloot om een half uurtje een aantal makkelijke fitness-oefeningen te doen. Ik heb het geen half uur kunnen volhouden, maar heb toch een kwartiertje wat gedaan.

Bedtime: 22u - Sleeping Time: 22u15 - Asleep After:15 minuten 
Wake-up Time: 6u20 - Out Of Bed: 6u25
Wake-up Mood: Vandaag voel ik me nog een beetje moe, maar een lekkere douche zal dit oplossen!
Vandaag heb ik een kwartiertje aan sport gedaan, niet veel, maar ondanks de spierverkramping wilde ik toch graag proberen om iets te doen.

Ik vond het echt fijn om deze challenge aan te gaan en ben erg blij dat ik hem volbracht heb! Ik heb er veel tips bijgeleerd over hoe je beter kan slapen etc. Een aantal van de opdrachten ga ik zeker blijven doen! Vooral dan de geen cafeïne na 14u, want ik voel echt dat dit iets goeds is ;).
Het bijhouden van een slaapdagboek vond ik ook eens leuk om te doen om zo wat zicht te krijgen op mijn slaapritme. Wat me tijdens deze week vooral opviel, was dat wanneer ik 's nacht wakker werd dat ik hierdoor ook moe of minder goed uitgerust wakker werd. Ook was ik best verbaasd van mezelf dat het 8u slaap hebben zo goed meeviel. Zeker als je weet dat ik, op enkele dagen na, geen alarm had gezet om wakker te worden!

Heb jij zelf nog leuke tips om een beter slaapritme te krijgen?

Volg je me al?


5 comments:

  1. Wat een leuke challenge met interessante opdrachten! Die minion is ook zo leuk :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thanks ^^ Ik heb een kleine minion-obsessie momenteel ;).

      Delete
  2. Leuke challenge! Ik had het denk ik zelf niet volgehouden. Hoewel ik wel van slapen hou, ben ik altijd nog aan het denken wat ik in mijn 'slaaptijd' had kunnen doen.

    ReplyDelete
  3. Leuke challenge haha! Ik moet van mezelf altijd 8,5 uur slapen. Als ik minder slaap, ben ik ook echt kapot!

    xoxo
    www.its-dash.com

    ReplyDelete
  4. Leuke challenge en je hebt hem goed volbracht ook! Ik zou zelf eigenlijk veel meer op dezelfde tijd naar bed moeten gaan om een beter slaapritme te krijgen, maar elke week heeft mijn vriend een andere dienst en dan pas ik mijn bedtijd daar ook op aan haha. Geen mobieltjes vlak voor het slapen vind ik wel een fijne tip altijd, hoewel ik het nog wel lastig vind.
    Ik herken het trouwens heel erg dat je moe wakker wordt als je 's nachts wakker bent geweest. Dan ben ik eigenlijk fitter met een uur minder slaap als het maar gewoon in één stuk door lukt om te slapen.

    ReplyDelete